"Vannak, akik számára a kertészkedés talán csak ártalmatlan ténykedésnek látszik, amely valójában kis jelentőségű egy olyan világban, ahol a címoldalakat magasztosabb kérdések foglalják el. Ezzel nem értek egyet. Amikor a világ hatalomvágyőrült vezetői már rég feledésbe merülnek, az árnyékban akkor is kihajt majd a gyűszűvirág, s a napfényben tavirózsák nyitják majd csillagszerű virágaikat."

( Alan Titchmarsh
)

2013. május 9., csütörtök

Hol is kezdjem?

Mostanában nem nagyon írogattam, mert időnként rám tör a bizonytalanság: "Minek írom én ezt egyáltalán? Kit érdekel ez egyáltalán, mért érdekelne bárkit, hogy mi van a mi kertünkkel? " Ilyenkor emlékeztetnem kell magamat, hogy elsősorban magamnak írom a blogot, hogy visszatekintve lássam, hogyan, miként alakul. Ha meg valami rossz történik, -betörés, növénypusztulás- akkor meg arra gondolok: "Na már megint panaszkodni kell, ez egyáltalán nem szórakoztató, biztosan unják már a rinyálásomat!" Ilyenkor emlékeztetnem kell magamat, hogy elsősorban magamnak írom a blogot, hogy visszatekintve lássam, hogyan, miként alakul, és ebbe a rossz dolgok is beletartoznak.

 Szóval most, hogy többé-kevésbé meggyőztem magamat, elkezdem.
Március elején, amikor még azt hittük, hogy jön a tavasz, nem bírtam megállni, és elvetettem egy zacskó hónapos retek magot, rucola maggal felváltva: egy sor retek, egy sor rucola. Aztán tavasz helyett jött megint a tél a hideg, nem kelt ki egyik sem. Most kezdenek előbújni valamik az elvetett magok helyén, nagyon hiányosan, és bolha rágottan, és fogalmam sincs, hogy melyik a retek és melyik a rucola, de mindegy is, mert látszik, hogy egyikből sem lesz énekes halott. Ja, igen, hagymát is duggattam újhagymának, na, azok kikeltek, most olyan tízcentis vékony kis levelük van, és nem úgy néznek ki, mint akik tovább akarnának nőni. Szerintetek milyen mérettől lehet újhagymának nevezni?

Azt hiszem, írtam a múltkor, hogy néhány gyümölcsfa törzse  ( a barack, a szilva és az egyik meggy), csúnyán szét van repedezve, a meggy és szilva esetében az első télen történt nyúlrágás következményeként, a baracknál pedig úgy hiszem, fagyrepedés lehet. Az évek során a repedés egyre nagyobb lett, ahogy vastagodott  törzs, mind inkább nyílt szét a fa. Fa sebkezelőből ezekre a repedésekre nagyon sok kellett volna, és mivel nagyon drágának találtam ezeket a kencéket, kérdezgettem itt is, ott is, ki tud valami házi módszert. Végül kaptam egy választ: flexibilis csemperagasztó! Hát én megvettem a szert, de nagyon nehezen szántam rá magam, hogy alkalmazzam is. De végül egy életem, egy halálom, kipróbáltam. Látszik, hogy mennyire nem értek az építkezéshez, lakásfelújításhoz tartozó dolgokhoz, a felxibilis szó miatt azt hittem ez valami gumiszerű izé lesz, de a por, vízzel összekeverve olyan lett, mint a malter, vagy a vakolat (na, olyat mondjuk már láttam). Szóval bevakoltam vele a fákat.


És izgultam, hogy mit szólnak hozzá. Nos, háromból kettő: az őszibarack, meg a meggy úgy tűnik jól van (bár a barack fa virágzása már több éve nem igazán meggyőző, olyanok a virágjai, mintha nem nyílnának ki teljesen, nem is tudom mi a jó szó rá, olyan kis csutka")


De nagy bánatomra a szilva fa ha halódik. Nem hiszem, hogy a vakolás miatt, tavaly elpusztult az egyik, most úgy látszik a másik  következik. Nem tudom, mi bajuk lehetett, metszéskor még mindkettőnél teljesen egészségesnek látszott minden ág, se elfagyás, se betegség nem látszott rajtuk, szép egészséges rügyeik voltak, aztán elkezdtek hajtani, és ezután lebarnul a virág és a  kis levelek is.

A többi fa virágzása lezajlott, idén megúsztuk az elfagyást, mindegyiken látok kis gyümölcs kezdeményeket, remélem lesz is belőlük valami.

Közben már nálunk  is szárazság van, a mostani esők is elkerültek, így hiába vetettem el a hamisciprus, a büdöske és körömvirág magot, nálam eső nélkül egyik se képes kikelni !És a nanorózsa is végleg feladta, pedig ősszel olyan jól megágyaztam neki: ástam egy széles és mély ültetőgödröt, az aljára korhadt ágakat tettem, arra marhatrágyát, majd virágfölddel töltöttem fel, ebbe ültettem a rózsát, jól betakargattam lombbal. Egész télen jól érezte magát, zölden telelt át. Aztán az áprilisi télben nem tudtam, hogy mit csináljak vele. Egyik héten kitakartam, másik héten betakartam. Közben letörtem a föld alól előbújó friss hajtásait, aztán Bátor is pont oda akarta elásni a szalonnabőrt, majd az addig jó erőben lévő 10 centis hajtása is elpusztult, aztán jött pár új levél (nanorózsa állapot), és végül eltűnt a föld színéről. Azt hiszem, ember többet nem tehet egy rózsáért, talán csak a Kis Herceg...

Az erkélyen a négy paradicsom palántám elérte az 140 centis magasságot, tényleg nem tudom, hogy rakom be őket sérülés mentesen a kocsiba. Előre sajnálom őket, olyan jól érzik magukat az erkélyen, minden nap kétszer kapnak vizet, és már mindenáron virágozni akarnak, erre kiviszem majd őket , letördelem a levelüket, és belefektetem a forró homokba, ahol majd hetente egyszer jutnak vízhez. Hatalmas trauma lesz nekik, csoda, ha túlélik....

Közben a két paprika palánta is virágozni akar. Velük nem tudom, mi legyen, eredetileg úgy terveztem, hogy az erkélyen fogom őket nevelni, de tekintve, hogy egy parkoló van előttünk, nem tudom, mennyire lenne egészséges, az itt termett paprika. A kertben meg nem tudok neki elég vizet adni. Arra gondoltam, hogy cserépen maradnak ( persze nagyobban), azt pedig egy vödör vízbe állítom, az biztosan nem párolog el egy hét alatt, és akkor alulról kapnák a vizet. Csak nem tudom, így nem lesz-e sok a víz? Vagy beültessem őket a komposztba, amiből önként és dalolva bújnak ki mindenféle növények; találtam már kicsírázott diót, egy erősen barackfára hasonlító kis növényt, krumpli levelet... Csak jobb lehet, mint a homok!

Virágok:

fagyviselt tulipánok


az első búzavirág

Kaporlevelű bazsarózsa. Tavaly belesült a virágja a bimbóba, utána elszáradt az egész, azt hittem, elpusztult. Most megint kihajtott. Most nem tudom, az normális, ha virágzás után elszárad, vagy  nem?


Kerti gyöngyvessző. Ennek a lehajló ágai alá dugtam a meténget, és naná, hogy  Bogyó ma megint pont ott akart megágyazni magának. Értem én, hogy olyan jó kis árnyék van alatta, de azért mégis...!

Jelenleg öt bokor van belőle, négy az elsőből szaporítva. Nagyon szeretem, ez bírja a homokot!



17 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Bea! Többen olvasunk, mint amennyien hozzászólunk.
Paprika: mennyire közel van a parkoló? Ha 5 m légvonalban a kipufogóktól, akkor necces, de 10 m körül már lényegtelen.
Paradicsom: nem a forró homokba kell tenni, akkor túlélik. Már megint költségbe akarlak verni. Venni kelelne szalmabálát és azzal takarni a földet a kiültetés előtt, hogy ne legyen forró, Utánna meg, hogy ne száradjon ki. Irányárként: http://aprod.hu/hirdetes/kis-balas-szalma-IDS4Bl.html#0efbeaf870;r:9;s:
Laci

Petra írta...

Kedves Bea!

Nem tudom, én nem mertem volna csemperagasztóval bekenni a fákat. Nem tudom, milyen hatással lesz rájuk, amikor nőni akarnak, mi lesz a szövetekkel. Na mindegy, majd kiderül.

Nyuszi meg egyéb rágás ellen karókkal rakd körbe a fákat, fagy ellen meszelni szoktak régen. Hátha beválik.

Sajnálom a rózsácskádat, hiába no,amíg picik a növények, nagyon sérülékenyek. Ha szabad javasolni, új pici növényeket is célszerű körbekarózni.
Én mindenhol használom, mert nálunk a hátsó kertbe mindenféle kutya beszabadul, és ha nem akarom, hogy kipisilják a sok szép örökzöldemet, akkor valamit tennem kell ellenük. Egész jól beválik.

Nekem is van kaporlevelű bazsarózsám, látod, nem emlékszem, mi történik vele virágzás után. De most majd megfigyelem, és tudunk értekezni.

Petra

Mr. Pickles írta...

A paprikákhoz ezt tudnám javasolni vagy valami hasonlót.

http://forums.gardenweb.com/forums/load/hoya/msg072235536709.html

Úgy a közepe felé van. Mellesleg egy önműködő locsoló rendszer.

Juhmeli írta...

Két kis kajszim jutott a szilvád sorsára.:( Még virág is volt rajta, kipattantak a zöld rügyek, aztán elbarnult minden és kész. Még nem jártam utána, de nagyon szomorú vagyok miattuk.
Én nem csak azért olvaslak, mert sokszor jókat röhög(t)ünk, hanem, mert megszelídítettél, ha már a Kisherceg is képbe került.:)

csakBea írta...

Köszi Laci, kedves vagy, de elbizonytalanodásom a hozzászólások számától független :)
Hát, nem tudom, szerinted hány méter az erkély és a parkoló távolsága?
https://picasaweb.google.com/metikus/2013#5875912960745010578

Jó, a forró homok irodalmi túlzás volt, nyilván előbb belocsolom, lehűtöm a földet. Megpróbálom majd valamivel takarni, tavaly összejött egy kis fű kaszálék. Költségbe ne akarjál verni légy szíves :)

Petra: én is nehezen szántam rá magam. Egyébként Caterina a fórumról javasolta, ő azt mondta, teljesen benőtte a kéreg a sérült részt. Na, majd kiderül. Egyébként a nyúlrágás első évben történt, azóta védjük a fák törzsét, gondolhatod. Volt olyan fa, amit teljesen körberágtak, el is pusztult, a másik a rágás alól kezdett el újra hajtani, így nulláról indult. Az volt az első fa, amit ültettünk, most az a legkisebb. Meszelésen már gondolkodtam. De hol lehet meszet venni?
Egyébként a többi bazsarózsa mit csinál virágzás után?

csakBea írta...

Mr. Pikles: Ilyesmin gondolkodtam már én is, nem tudom, hogy tudnám házilag megvalósítani?

Meli: Igen, pontosan így történt, és tavaly ment el az első. Mi a csuda lehet?

BoGyo írta...

Kertészektől én is hallottam már a flexibilis csemperagasztó módszerét. Bizti nem lesz gond velük!
Sajnálnám, ha nem olvashatnálak!!!!

Mr. Pickles írta...

Kis angol tudással:
http://www.youtube.com/watch?v=mAPHbARo6ug

De van ennél egy sokkal egyszerűbb rendszer is amit mindig kiakarok próbálni csak nincsen rá időm.
A dolog a közlekedő edényeken alapul (egyszerűbben mágia)a lényeg, hogy az öntözni kívánt növénynél magasabbra, kell felfüggeszteni egy vödör vizet. Amibe belelógatsz egy kötelet és a másik végét a növény mellé tekered.
http://www.instructables.com/id/Self-regulating-watering-system/

Ez nem az de még egyszerűbb:
http://www.wikihow.com/Make-a-Drip-Irrigator-from-a-Plastic-Bottle

csakBea írta...

BoGyo: De jó, örülök neki! Akkor csak nem akkora hülyeség!

Mr. Pikles: Erre is gondoltam többek között (a közlekedő edényekre)nem tudom, számít,-e, hogy milyen "kanócot "használok. Vastag kötelem nincs, ha bármilyen rongy megfelel, akkor nyert ügyem van. A palackos módszert ismerem, szoktuk is időnként használni, de nem hiszem, hogy 1,5 liter víz elég lenne egy hétig. Vagy igen?

Mr. Pickles írta...

Szerintem bármilyen rongy ami rostból van igen. De egyszerűen kitudod otthon próbálni bármelyik növénnyel.

Nyözö írta...

Én is olvasgatlak ám Bea, szóval tessék csak írni, olvasó tutira lesz! :)
Ez a csemperagasztós dolgot én se hallottam még ilyen alkalmazásban.

Amúgy az attól flexibilis, hogy jobban viseli a hőmérséklet-ingadozásokat, nem repedezik fel könnyen...

Névtelen írta...

Szerintem elég távol van. Laci

csakBea írta...

Mr. Pickles: Hétvégén kipróbálom :)

Nyözö: Köszönöm!:)

Laci: Oké, köszi! :)

Piszke a Birtokról írta...

Bizony hogy írj :)

Hobbikertész írta...

Igen, tessék írni! :)
A flexibilis csemperagasztó már a szívem csücske, de ez új alkalmazás, amit eddig nem ismertem.
A nanokertészet alapja a molekuláris gondolkodás, tutira hagyma az már most is. Attól mert kicsi, még az. :D

csakBea írta...

Te már biztosan profin kezeled a csemperagasztót! :)
Kihúztam egy hagymát, hát ez bizony csak hagymaszár, a feje helyén csak valami fonnyadt izé van...

Tamás írta...

Kedves Bea!!

Én is csak biztatni tudlak, hogy írj továbbra is, mintha magadnak írnál, de tudd nagyon sokan olvasunk ám! És veled együtt éljük meg akár a jó, akár a negatív dolgokat, ez nekünk kertbarátoknak nem hiszem, nyűg lenne, mert a kertjeink iránti szeretet összefog mindnyájunkat!
Én mindenesetre továbbra is szívesen olvasom soraid, ezért is adományozom Neked a Best Blog díjat! Kérlek nézz be hozzám...Tomi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

címkék

:( (1) 2010 (1) 2011 áprilisi állapot (1) 2011 szeptember (2) 2012 május 27 (1) 40 fok (1) a kert állatvilága (11) Agatha Christie (1) ágyás (1) ajándék (1) ájtatos manó (1) akácgyökerek (1) akácok (1) akvárium (2) almatermés (3) alsó fertály (1) angol nyelv vizsga (1) apa (4) áram (1) aranyvessző (2) ásás (3) aster (1) balkáni gerle (1) Bandi (1) Bátor (4) bazsarózsa (1) béka (3) béka segge (1) betakarítás (1) betegség (3) betekerítás (1) betgség (1) betonozás (1) betörés (2) bicska (1) blogos dolgok (2) bodza (4) Bodza kutya (2) Bodza kutya ás (1) Bodza pancsol (1) boglárka cserje (2) bográcsozás (1) Bogyó (1) Bogyó talicskázik (1) boróka (1) borsó (7) borsó ültetés (2) borsos varjúháj (1) búbos banka (1) bukszus (8) búzavirág (2) büdöske (1) cickafark (3) csak úgy (1) Cseh Tamás (1) cserebogár (1) csillagfürt (2) csoki fagyi (1) csomag (1) defekt (1) Dínó (1) díszcsorba (1) Dixi (1) edényfogó (1) egér (3) egy év elmúlt (1) egynyári szarkaláb (1) egynyáriak (2) először virágzók (1) első munkák (2) első növények (1) én is versenyt futok (1) erdő (1) erdőirtás (1) eső (1) esőt akarok (1) esővízgyűjtő (1) Éva néni virágja (1) évelő len (1) ez mi ez (1) ez van (1) ez volt eredetileg (1) ezüst uszkár (3) ezüstfenyő (1) fa sebkezelés (1) fagy (1) fagyal (1) fájdalom (1) fák (1) fecseg a felszín (1) fekete bab (1) fenyő (1) fenyő magonc (5) fészek (1) flexibilis csemperagasztó (1) foghúzás (1) futórózsa (1) (1) fűnyírás (3) fűrész (1) fűzfa (3) galagonya (1) galgonya (1) gazok (1) gombák (1) gondolatok (1) gránát alma (9) Granny Smith (1) gumicsizma (1) gyász (3) gyerek kor (1) gyík (5) gyökerek (1) gyökereztetés (1) gyöngyvessző (1) gyümölcsfák (4) hagyma dugdosás (2) hagymások (4) halak (1) harlekin katica (2) hát így (1) Hédi féle mályva (1) hőség (2) ilyen is pusztult már el nálam (1) in memoriam (1) ismeretlen madár (2) japán birs (1) japán gyöngyvessző (1) japán rózsa (1) játék (1) játék Baluval (1) jelenkor (1) jezsámen (2) jonatán alma (1) kaporlevelű (2) karácsony (1) karácsonyi díszek (1) karalábé (1) karalábé. komposzt (1) kártevő (1) kasvirág (4) kecskerágó (1) kékszakáll (1) kenyér sütés (3) kerítés (4) kert helyett (1) kertvarázslat (1) keskenykevelű ezüstfa (1) kifli sütés (1) kis meténg (1) kocsi (1) koktél paradicsom (3) komposzt (2) komposzt szita (2) korallbogyó (3) köhögés (2) könyv (1) könyvek (3) közterület (1) kreatív (1) krókusz (2) krumpli (2) krumplifőd (4) kukorica (1) kúpvirág (2) kúszó madárbirs (1) kút (2) kutya (6) kutyák (11) kutyaséta. 2012 tél (1) kutyasétáltató lányka (2) kutyátlanul:( (1) lábnyomok (2) lakótelep (1) láz (1) legeslegrosszabb év (1) lenmag (1) letöltés (1) levendula (1) lila akác (1) liliom (5) liliomok (1) lóhere (2) lonc (1) lugas paradicsom (8) macska (1) madarak (1) madárdal (1) madárfészek (1) madáritató (1) magamról (1) magas ágyás (1) májusi fagy (1) mályva cserje (3) Mária virágini (1) meggy (1) meggy fagyi (1) meggy szedés (3) meggybefőtt (1) mert már öreg (1) metszés (3) mézes (1) mézeskalács (1) mezőgazdasági részleg (1) mi ez (1) mobilinternet (2) mogyoró (2) mogyoró bokor (2) mogyoró meggybefőtt (1) mosdó (1) munkanélküli (1) nagy fa (1) nanoverseny (1) nárcisz (3) nem kert (3) nemesia (1) netbook (1) névnap (1) november (1) nutella házilag (1) nyárfa? (2) nyári orgona (2) nyírfa (12) nyúl (1) nyúl elleni védekezés (1) óhaj-sóhaj (1) orrszarvú bogár (4) örökbefogadás (1) ősz (2) őszi oroszlánfog? (1) őszibarack (2) őz (3) pajor (1) pajzstetű (1) palánták az ablakban (1) palántázás tejesdobozba (1) pálmaliliom (1) papagáj (1) paprika (2) paradicsom (3) patiszon (1) pdf (1) penészesedés (1) pénztárca (1) permetezés (3) perverz (2) petrezselyem (2) petúnia (5) pézsmamályva (1) pihenés (1) pipacs (2) piros (1) pók (1) poloska gyilkosság (1) porcsinrózsa (5) prunus padus (2) puszpángmoly (1) pünkösdi rózsa (1) ragadozó (1) rajz (3) répa (3) retek (6) rézvirág (3) ribizli (5) ribizli torta (1) rózsa (1) rózsalonc (1) rozsda farkú (3) rozsdafarkú (3) rucola? (1) rukola (1) saláta (1) saláta ültetés (1) sarkantyúka (1) sarpo mira (1) sásliliom (5) seregélyek (1) sírhely (1) slag (2) som bokor (2) sövények (1) spirea (1) sütés (5) sütőtök (1) szajkó? (1) szaporítás (1) szar az élet (1) szárzság (1) szegfű (5) szél (1) szerszámok (1) szidom a férjemet (1) szivarfa (2) szomszéd (1) Szőke Herceg (1) születésnapok (1) talajtakarás (1) tamariska (1) tatárvirág (1) Tatin torta (1) téglaültetvény (1) tejberizstorta (1) tél vége (1) téliesítés (4) telihold (1) tereprendezés (2) tévézés (1) tök (2) töklé (1) tölgyfa (1) tőzegbeton (1) trombita folyondár (3) tudományosan (1) tuja (4) tücsök búzavirág (1) tücsök meg a... (1) tűlevelű bugatölcsér (1) tűz (1) tűztövis (4) új ágyás (1) új élet (1) Új Év (1) új fa (1) új nick (1) új növény (18) uncsi (1) ültetés (2) vadsóska (1) vakvezető (1) varfű? (1) Vatera (1) verbéna (2) vérborbolya (1) vérszilva (1) vetés (3) Villás (1) virágágyás (3) virágmagok (1) virágok (1) virágpók (1) visszapillantás (1) Vitalij (3) welness (1) Zafír (1) zelnicemeggy (1) zsalukő (3) zsálya (1)