"Vannak, akik számára a kertészkedés talán csak ártalmatlan ténykedésnek látszik, amely valójában kis jelentőségű egy olyan világban, ahol a címoldalakat magasztosabb kérdések foglalják el. Ezzel nem értek egyet. Amikor a világ hatalomvágyőrült vezetői már rég feledésbe merülnek, az árnyékban akkor is kihajt majd a gyűszűvirág, s a napfényben tavirózsák nyitják majd csillagszerű virágaikat."

( Alan Titchmarsh
)

2012. április 7., szombat

Boglárka

Tavaly nagyon sok új növényt ültettem, amiből sajnos nem mindegyik érte meg az idei évet.
Először is tavasszal vettem két nyári orgonát, ami szinte ki sem hajtottak, pár levél erejéig futotta csak nekik, aztán úgy maradtak. Aztán vettem kecskerágókat, amikről még február végén úgy nyilatkoztam, hogy a felső levelei kissé barnásak, most viszont már nem vagyok biztos benne, hogy megmaradnak. Vettem díszcsorbát, gólyaorrt, japán gyöngyvesszőt, azt hiszem ezekre is keresztet vethetek, az első kettőnek csak a hűlt helye van, nem hiszem, hogy még kihajtanak, a gyöngyvesszőből pedig csak száraz ágak maradtak; szintén zenész.

De a legjobban talán a két kis gyökereztetett boglárka cserjémet sajnálom, amivel tavaly itt büszkélkedtem nektek, hogy alig 10-20 centisen már sorra hozza a virágait. 
Mivel ősszel még kicsinek tartottam őket a beültetéshez, de féltem, hogy a cserépben még inkább kifagynak a télen, cserepestől beástam őket a kertben. De mivel nagyon jól akartam csinálni, a kis cserepet beletettem egy nagyobba, a hézagot kitöltöttem avarral, és az ültetőgödröt is, amibe a nagy cserepet raktam. Na, hát ez nagyon buta ötletnek bizonyult! Mivel még meg is öntöztem az egészet, a télen ez a víz megfagyott, így a kis cserepek jéggé fagyott levelekbe ágyazva töltötték a telet. Persze, hogy elpusztultak. (Bezzeg a két kis kúszó tuja, meg a japánbirs, amit ugyanígy gyökereztettem, és csak simán beástam cseréppel együtt, megmaradt).

Szóval a boglárka cserjék kifagytak, de én meg már annyira beleéltem magam, hogy lesz nekem olyan, hogy nem bírtam magammal, és elautóztam (egyedül) a Villás kertészetbe, ami  eléggé a városon kívül van, és eddig csak kétszer voltunk ott az urammal, de akkor ugye ő vezetett, és én elég bamba vagyok ezen a téren, ha visznek valahová, nem figyelem az utat csak nagyjából . Ezért aztán csak halvány sejtésem volt arról, hogy merre kell menni, hol kell lefordulni, pedig megnéztem a térképen is. De minek, ha térképet olvasni nem tudok?
Vittem azért magammal a térképet, és nagy merészen nekivágtam, és igen, annak rendje és módja szerint el is tévedtem. Kb. négyszer. Odafelé vagy kétszer, hazafelé vagy kétszer. Először rossz helyen fordultam be, (mint azt előre sejtettem, hiába számoltam az utcákat), és utána hiába bolyongtam, nem találtam meg a sok kis utca között azt a  merőleges utcát, ami átvezetett volna a párhuzamosba (elvileg). Aztán valahogy kikeveredtem a főútra, ahol már tudtam hol vagyok, és megint megpróbáltam..., ugyanolyan eredménnyel. Aztán megint kiértem a főútra, és megint megpróbáltam... , és harmadjára már sikerült, eljutottam a kertészetbe.... Ahol nem volt boglárka cserje, mert annyi eszem nem volt, hogy először kitelefonálok. Pedig akartam, csak...
De most már legalább tudom, hol kell lefordulni, és többet nem felejtem el!!!
Hazafelé csak azért tévedtem el, mert nem hazafelé akartam jönni, hanem a kertbe, de a kertbe is csak itthonról tudom az utat.

"Hogy lesz így nekem boglárkacserjém?" Már erősen stíröltem azt a bokrot a szomszéd lépcsőház mellett, amiről az ágat loptam a gyökereztetéshez, és tervet szőttem, hogy az éjszaka leple alatt kilopódzok egy ásóval és kiások egy sarjat (elég erősen sarjad), vagy ha látok valakit, megkérdezem ki ültette, és kérek tőle, de egyikhez sem volt bátorságom;amikor a héten kezembe került a baumax újság, ahol virágzó cserjéket hirdettek. A képen meg mintha boglárka cserje lenne.
Gondolhatjátok, hogy elmentünk. És igen, volt boglárka cserje is, meg kis meténg is, amit végül szintén nem bírtam ott hagyni. Ráadásul égőszerelem magot is kaptam.

Boglárka cserje . Úgy örülök neki, mint majom a farkának.
Kis meténg. Igazából kék, csak nem tudom, hogy mostanában  a fények rosszak, vagy a fényképező, mert nem tudok egy jó képet csinálni.

A kapor szakállú levelű pünkösdi rózsa ilyen érdekes szőrös módon adja elő.
"Krumplifőd"
az életben ez is sokkal szebb, a vérszilva gyönyörű...
"Hugyos Józsi" hentereg

13 megjegyzés:

Majoros László írta...

Nagyon jól szórakoztam, míg olvastam az írásodat! A képek is tetszenek, különösen a két "bolhabusz" :)
Látszik élvezték, hogy kint lehettek a szabadban.
És tanultam is pár, eddig számomra ismeretlen növénynevet:
kecskerágó, díszcsorba, gólyaorr, égőszerelem... mik vannak! :)

Eltévedés ellen jól jöhet egy GPS navigációs készülék a kocsiba :)

Kellemes Húsvétot!

csakBea írta...

Laci, szerintem én GPS-el is eltévednék :/

Juhmeli írta...

Ejha! Látom elkapott a növényvásárlási láz! :)
Bennem is buzog, de még féken tartom. Boglárkacserjére már én is benyújtottam igényemet, tetszenek a vékonyka, zöld szárai. Két lelőhelyet is tudok egy helyről már kuncsorogtam, remélem hamarosan begyűjthetem. Áttelelés fronton nagyon rosszul állnak ezek szerint a növényeid, még adj egy kis esélyt nekik, ne állj bosszút rajtuk, hátha csak lusták egyesek.
A kaporlevelű pünkösdirózsa nagyon jól néz ki, még sosem láttam. Az is új szerzemény?

csakBea írta...

A pünkösdi rózsát tavaly ősszel vettem a sásliliomokkal együtt, amikből végül kibújt mind az öt :)
A díszcsorba, gólyaorr és gyöngyvessző sajnos már virágzás után elkezdett száradni, ezért gondolom, hogy nem csak lusták. De én nem állok bosszút, felőlem kibújhatnak ha akarnak :)

Nyözö írta...

Bea, nálunk sem bújtak még ki a díszcsorbák, és emlékeim szerint májusnál hamarabb tavaly sem voltak kint, lehet Meli erről tudna még mit mondani. Majdnem minden késik, gondolom az a kemény fagy nem tett jót sok növénynek. De szerintem kihajt még az a díszcsorba...

Nyözö írta...

Jelentem ma vettem észre a díszcsorbákat, ahogy kitörtek a földből, és máris 5-6cm magas élénkzöld lándzsákat növesztettek. Szóval ha még nem bolygattad meg a környéküket, akkor még van remény!

csakBea írta...

Hú, ez szívás! Én bizony már megbolygattam :(

Juhmeli írta...

A vérszilvád mennyire nő gyorsan, vagy lassan? És fog teremni? Azt láttam, hogy már 2006. környékén is megvolt már és hogy gyönyörű. Most nagyon rá vagyunk kattanva. Emlékszel még a fajtájára? Húh, mennyi kérdés!

csakBea írta...

Meli sajnos egyik kérdésedre sem tudom érdemben válaszolni. Tudod nálam minden nagyon lassan fejlődik (kivéve talán az örökzöldek és a nyírfa, amiért nagyon aggódok, mert a nagynak lesárgult az összes levele, remélem nem szárad ki ), így a vérszilva is. Szerintem magasságra nem is nőtt, csak vastagabb lett egy kicsit a törzse, és több az ága. A fajtáját nem tudom, és azt sem, hogy fog-e teremni. Bocs...

Juhmeli írta...

A himalájai nyírek nálunk is kezdenek sárgulni, sőt a parkokban az idősebb példányok is, ez a szárazság előrehozná az őszt?
Drukkolok a fáidnak!

Rengeteg képedet végignéztem és szinte hihetetlen, hogy a sövényeid ilyen rövid idő alatt milyen mutatósak lettek.

csakBea írta...

A kicsinek ugyanakkor semmi baja (nem volt a hétvégén).Nálad a kicsi jól van?

Juhmeli írta...

Nagyon is jól van, de még konténeres:) Nem tudom eldönteni, hogy kiültessem-e október elején vagy csak jövőre.

csakBea írta...

Én nevelgetném addig, amíg majd kilátszik a földből. Nálam az erkélyen simán kibírják a telet a cserépben az 1 centisek is. ha minden igaz, most is van 4-5 db - 2 sziklevél, egy igazi - méretű a ládákban. Még nem vagyok biztos benne, de nagyon gyanús. Úgy emlékszem, előző években is augusztusban figyeltem föl rájuk, lehet, hogy most kellene a magvetéssel próbálkoznod?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

címkék

:( (1) 2010 (1) 2011 áprilisi állapot (1) 2011 szeptember (2) 2012 május 27 (1) 40 fok (1) a kert állatvilága (11) Agatha Christie (1) ágyás (1) ajándék (1) ájtatos manó (1) akácgyökerek (1) akácok (1) akvárium (2) almatermés (3) alsó fertály (1) angol nyelv vizsga (1) apa (4) áram (1) aranyvessző (2) ásás (3) aster (1) balkáni gerle (1) Bandi (1) Bátor (4) bazsarózsa (1) béka (3) béka segge (1) betakarítás (1) betegség (3) betekerítás (1) betgség (1) betonozás (1) betörés (2) bicska (1) blogos dolgok (2) bodza (4) Bodza kutya (2) Bodza kutya ás (1) Bodza pancsol (1) boglárka cserje (2) bográcsozás (1) Bogyó (1) Bogyó talicskázik (1) boróka (1) borsó (7) borsó ültetés (2) borsos varjúháj (1) búbos banka (1) bukszus (8) búzavirág (2) büdöske (1) cickafark (3) csak úgy (1) Cseh Tamás (1) cserebogár (1) csillagfürt (2) csoki fagyi (1) csomag (1) defekt (1) Dínó (1) díszcsorba (1) Dixi (1) edényfogó (1) egér (3) egy év elmúlt (1) egynyári szarkaláb (1) egynyáriak (2) először virágzók (1) első munkák (2) első növények (1) én is versenyt futok (1) erdő (1) erdőirtás (1) eső (1) esőt akarok (1) esővízgyűjtő (1) Éva néni virágja (1) évelő len (1) ez mi ez (1) ez van (1) ez volt eredetileg (1) ezüst uszkár (3) ezüstfenyő (1) fa sebkezelés (1) fagy (1) fagyal (1) fájdalom (1) fák (1) fecseg a felszín (1) fekete bab (1) fenyő (1) fenyő magonc (5) fészek (1) flexibilis csemperagasztó (1) foghúzás (1) futórózsa (1) (1) fűnyírás (3) fűrész (1) fűzfa (3) galagonya (1) galgonya (1) gazok (1) gombák (1) gondolatok (1) gránát alma (9) Granny Smith (1) gumicsizma (1) gyász (3) gyerek kor (1) gyík (5) gyökerek (1) gyökereztetés (1) gyöngyvessző (1) gyümölcsfák (4) hagyma dugdosás (2) hagymások (4) halak (1) harlekin katica (2) hát így (1) Hédi féle mályva (1) hőség (2) ilyen is pusztult már el nálam (1) in memoriam (1) ismeretlen madár (2) japán birs (1) japán gyöngyvessző (1) japán rózsa (1) játék (1) játék Baluval (1) jelenkor (1) jezsámen (2) jonatán alma (1) kaporlevelű (2) karácsony (1) karácsonyi díszek (1) karalábé (1) karalábé. komposzt (1) kártevő (1) kasvirág (4) kecskerágó (1) kékszakáll (1) kenyér sütés (3) kerítés (4) kert helyett (1) kertvarázslat (1) keskenykevelű ezüstfa (1) kifli sütés (1) kis meténg (1) kocsi (1) koktél paradicsom (3) komposzt (2) komposzt szita (2) korallbogyó (3) köhögés (2) könyv (1) könyvek (3) közterület (1) kreatív (1) krókusz (2) krumpli (2) krumplifőd (4) kukorica (1) kúpvirág (2) kúszó madárbirs (1) kút (2) kutya (6) kutyák (11) kutyaséta. 2012 tél (1) kutyasétáltató lányka (2) kutyátlanul:( (1) lábnyomok (2) lakótelep (1) láz (1) legeslegrosszabb év (1) lenmag (1) letöltés (1) levendula (1) lila akác (1) liliom (5) liliomok (1) lóhere (2) lonc (1) lugas paradicsom (8) macska (1) madarak (1) madárdal (1) madárfészek (1) madáritató (1) magamról (1) magas ágyás (1) májusi fagy (1) mályva cserje (3) Mária virágini (1) meggy (1) meggy fagyi (1) meggy szedés (3) meggybefőtt (1) mert már öreg (1) metszés (3) mézes (1) mézeskalács (1) mezőgazdasági részleg (1) mi ez (1) mobilinternet (2) mogyoró (2) mogyoró bokor (2) mogyoró meggybefőtt (1) mosdó (1) munkanélküli (1) nagy fa (1) nanoverseny (1) nárcisz (3) nem kert (3) nemesia (1) netbook (1) névnap (1) november (1) nutella házilag (1) nyárfa? (2) nyári orgona (2) nyírfa (12) nyúl (1) nyúl elleni védekezés (1) óhaj-sóhaj (1) orrszarvú bogár (4) örökbefogadás (1) ősz (2) őszi oroszlánfog? (1) őszibarack (2) őz (3) pajor (1) pajzstetű (1) palánták az ablakban (1) palántázás tejesdobozba (1) pálmaliliom (1) papagáj (1) paprika (2) paradicsom (3) patiszon (1) pdf (1) penészesedés (1) pénztárca (1) permetezés (3) perverz (2) petrezselyem (2) petúnia (5) pézsmamályva (1) pihenés (1) pipacs (2) piros (1) pók (1) poloska gyilkosság (1) porcsinrózsa (5) prunus padus (2) puszpángmoly (1) pünkösdi rózsa (1) ragadozó (1) rajz (3) répa (3) retek (6) rézvirág (3) ribizli (5) ribizli torta (1) rózsa (1) rózsalonc (1) rozsda farkú (3) rozsdafarkú (3) rucola? (1) rukola (1) saláta (1) saláta ültetés (1) sarkantyúka (1) sarpo mira (1) sásliliom (5) seregélyek (1) sírhely (1) slag (2) som bokor (2) sövények (1) spirea (1) sütés (5) sütőtök (1) szajkó? (1) szaporítás (1) szar az élet (1) szárzság (1) szegfű (5) szél (1) szerszámok (1) szidom a férjemet (1) szivarfa (2) szomszéd (1) Szőke Herceg (1) születésnapok (1) talajtakarás (1) tamariska (1) tatárvirág (1) Tatin torta (1) téglaültetvény (1) tejberizstorta (1) tél vége (1) téliesítés (4) telihold (1) tereprendezés (2) tévézés (1) tök (2) töklé (1) tölgyfa (1) tőzegbeton (1) trombita folyondár (3) tudományosan (1) tuja (4) tücsök búzavirág (1) tücsök meg a... (1) tűlevelű bugatölcsér (1) tűz (1) tűztövis (4) új ágyás (1) új élet (1) Új Év (1) új fa (1) új nick (1) új növény (18) uncsi (1) ültetés (2) vadsóska (1) vakvezető (1) varfű? (1) Vatera (1) verbéna (2) vérborbolya (1) vérszilva (1) vetés (3) Villás (1) virágágyás (3) virágmagok (1) virágok (1) virágpók (1) visszapillantás (1) Vitalij (3) welness (1) Zafír (1) zelnicemeggy (1) zsalukő (3) zsálya (1)